Steeds meer mensen beslissen tegenwoordig om veganistisch te worden door ethische-, milieu- of gezondheidsredenen. Het volgen van een veganistisch dieet heeft voordelen, maar ook nadelen. Door meer plantaardig te eten krijg je namelijk je bloedsuikerspiegel beter onder controle. Een veganistisch dieet leidt echter in sommige gevallen tot een tekort aan bepaalde voedingsstoffen. In deze blog lees je wat een veganistisch (ook wel vegan) dieet is en welke typen er zijn.

Wat is een veganistisch dieet?

Veganisme wordt gedefinieerd als een manier van leven die probeert alle vormen van uitbuiting en wreedheid tegen dieren tegen te gaan. Dit kan zich uitdrukken in het niet eten van dierlijke producten tot het bewust niet kopen van bepaalde kleding of bijvoorbeeld leren schoenen.

Wat zijn de verschillende typen veganistische diëten?

Er zijn verschillende soorten veganistische diëten. De meet voorkomende zijn:

Whole-food, Plant-based dieet: een dieet dat gebaseerd is op een variatie aan natuurlijke, niet- gefabriceerde en niet-dierlijke producten. Bij dit dieet wordt niet alleen het vlees laten staan, maar ook andere dierlijke producten, zoals melk, ei en honing. Voorverpakte producten wordt hiernaast ook vaak laten staan.  

Raw-food vegan dieet: Een vegan dieet op basis van ‘rauw’ fruit, groeten, noten en zaden. Voedsel wordt slechts ‘gekookt’ tot 48 graden Celsius.

80/10/10: het 80/10/10 dieet is een veganistisch rauwkostdieet dat vetrijke producten, zoals noten en avocado’s beperkt. Dit dieet bevat voornamelijk ‘rauw’ fruit en zachte groente soorten en is vetarm. Er wordt voornamelijk fruit gegeten.

The starch solution: een vetarm, veganistisch dieet met veel koolhydraten. Dit dieet lijkt op de 80/10/10 dieet, maar richt zich niet op fruit, maar op producten die zetmeel bevatten, zoals aardappelen, rijst en maïs.

Raw till 4: Raw till 4 is een vetarm dieet dat geïnspireerd is op de 80/10/10 en the starch solution. Tot 4 uur eet men voornamelijk rauw voedsel. Na 4 uur kan er worden gekozen voor een gekookte plantaardige maaltijd.

-The thrive dieet: Ook dit is een dieet gebaseerd op het consumeren van ‘rauw’ voedsel. Mensen die dit dieet volgen eten plantaardig voedsel dat rauw wordt gegeten of minimaal gekookt wordt op lage temperaturen. Dit dieet combineert het Raw-food en Whole-food dieet.

Junk-food vegan dieet: Een dieet waar plantaardig voedsel ontbreekt en waarbij men sterk afhankelijk is van ‘namaak’ vlees, kaas en vegan desserts.

Hoewel hierboven verschillende veganistische diëten staan beschreven, maken wetenschappelijke onderzoekers vaak geen onderscheid. Daarnaast ‘sluiten’ bovenstaande diëten niet uit dat er geen andere vormen van veganistische diëten bestaan of dat men zelf varieert. 

Zijn er genoeg veganistische gerechten te maken?

Vaak vindt men het moeilijk goede vegan gerechten te verzinnen of te maken. Toch zijn er genoeg lekkere en simpele vegan recepten te vinden op het internet.