Steeds meer kantoren kiezen er in Nederland voor om de lunch voor de werknemers te verzorgen. Dit fenomeen is zeer populair in Amerika, maar zien we ook steeds vaker terug in eigen land. Waarom is dat zo?

De voordelen

Veel bedrijven hebben al een professionele koffiemachine op kantoor die ervoor zorgt dat het personeel met frisse energie achter hun bureau zit, maar de lunch moet iedereen zelf meenemen. Wat een goed verzorgde lunch voor een team kan doen is alleen maar positief. We nemen het voorbeeld van hoe Young Capital het aanpakt: een jong bedrijf maar mega succesvol. Zij hebben een hele keuken waar ze werken met een intern cateringbedrijf. Elke dag staat er een grote lunch klaar met opties voor iedereen. Wanneer mensen voedselallergieën of intoleranties hebben, kunnen ze dit aangeven en wordt hier rekening mee gehouden. Mensen hoeven nooit hun eigen eten mee te nemen. Omdat vrijwel het hele kantoor in verschillende shifts eet, heerst er meer een samenwerkings gevoel dan als je als team zelf voor een lunch moet verzorgen. Je spreekt en ziet collega’s van een andere verdieping die je normaal gesproken misschien nooit zou tegenkomen. Dit heeft een grote impact op het algehele moraal van het pand. Een ander groot voordeel is de tijd en kosten die de werknemer wint door een kant-en-klare lunch. De werknemer hoeft niet meer naar de winkel, hoeft zijn lunch niet meer klaar te maken en heeft tegen een gereduceerd tarief een geweldige lunch: geen boterham met kaas, maar een pastasalade en soep. Veel meer bedrijven in Nederland zouden dit op moeten pakken, mits ze de kosten kunnen dekken. Natuurlijk is het wel een grote investering (in het personeel en het kantoor). Maar wat je als bedrijf er voor terugkrijgt is een gigantische mentale boost voor de werknemers. Ook is een verzorgde lunch dat extra’tje dat potentiële nieuwe werknemers overstag doet gaan om voor jouw bedrijf te kiezen.