Met behulp van CRM-software kunt u uw klantrelatieprocessen optimaliseren en uw restaurant in het digitale tijdperk brengen.

De horeca is een van de sectoren die het meest te lijden heeft gehad van de coronapandemie. In de loop van de beperkingen moest de horeca tijdelijk sluiten. De enige manier voor restaurantexploitanten om inkomsten te blijven genereren, was door bezorg- en ophaalopties aan te bieden aan hun eigen gasten. Net als in andere sectoren fungeerde de pandemie echter ook als aanjager van digitalisering. Om deze reden willen we hieronder enkele nuttige functies van bedrijfssoftware voor restaurants nader bekijken. Speciale aandacht zal worden besteed aan CRM-systemen. Eerst moet echter de CRM betekenis worden besproken.

Het belang van CRM

“CRM” is de afkorting voor Customer Relationship Management. Dit omvat de consistente oriëntatie van een bedrijf op zijn eigen klanten en het bijbehorende systematische ontwerp van alle klantrelatieprocessen. In het tijdperk van digitale transformatie vertrouwen steeds meer bedrijven op softwaregebaseerde ondersteuning in de vorm van CRM-software. Niet elk bedrijf profiteert echter noodzakelijkerwijs van het gebruik van al deze functies.

Software voor restaurants

Het gaat veeleer om het vinden van een systeem dat je eigen klantrelatieprocessen volledig digitaal in kaart kan brengen. Uw eigen brancheoriëntatie speelt hierbij een doorslaggevende rol. Het beïnvloedt immers de aard van tal van interne processen. Daarom willen we specifiek de horeca aanpakken en laten zien welke functies CRM software voor restaurants moet hebben.

Retentie

De klantloyaliteit in de horeca is nog relatief laag. Veel gasten keren niet terug naar restaurants waar ze ooit hebben gegeten. Om de klantloyaliteit te vergroten is een “personal touch” nodig in de customer experience. Personalisatie en individualisering staan op de voorgrond. Restaurants moeten erin slagen om een op maat gemaakte klantervaring te creëren om zich te onderscheiden van de concurrentie. Een digitale transformatie kan hen hierbij helpen. Binnen de software kunnen gegevens zoals naam, adres, geboortedatum of voedselintolerantie worden opgeslagen in afzonderlijke klant- of gastenbestanden. Bij het volgende bezoek kan het personeel dan eenvoudig de voorkeuren van de betreffende klant bekijken . Het is ook mogelijk om verdere gegevens over de betreffende klant te verzamelen; bijvoorbeeld op hun bestellingen. Deze kunnen vervolgens worden gebruikt voor gerichte marketing.

Kassasystemen

Kassasystemen spelen een belangrijke rol in de stationaire retail en in de horeca. Het volledige potentieel van deze systemen ontvouwt zich echter pas wanneer ze volledig zijn geïntegreerd in de bestaande IT-infrastructuur. Met name de interface naar het CRM-systeem is van belang. Op deze manier worden bijvoorbeeld klantloyaliteitsprogramma’s ondersteund waarin klantenkaarten worden gebruikt. Het kassasysteem is ook een belangrijk aanspreekpunt voor servicepersoneel. Alle bestellingen kunnen aan elke tafel worden bekeken en binnen een paar klikken worden samengevat. Handmatige aggregatie wordt zo volledig geëlimineerd en het servicepersoneel krijgt extra capaciteit om te zorgen voor de individuele wensen en behoeften van andere gasten.

Website verbinding

In het tijdperk van digitalisering is de website een soort digitaal boegbeeld van je eigen bedrijf. Wie niet online plaatsvindt, loopt het risico om in de eerste plaats tal van potentiële klanten niet te bereiken. Op de website kunnen bijvoorbeeld formulieren worden opgeslagen waarmee potentiële klanten navraag kunnen doen bij hun eigen restaurant. Dit kan ook buiten kantooruren. Via een koppeling tussen de website en CRM-software worden de geregistreerde klantgegevens, inclusief de aanvraag, vervolgens direct doorgestuurd naar de juiste medewerker voor verwerking. Klanten kunnen bijvoorbeeld ook buiten hun eigen openingstijden een reservering aanvragen.

Resultaat

Samenvattend kan gesteld worden dat ook restaurants veel baat kunnen hebben bij het gebruik van CRM-software. Restaurants die op zoek zijn naar een geschikt systeem kunnen onafhankelijke vergelijkingswebsites zoals crmoverzicht.nl gebruiken om tal van oplossingen te vergelijken op basis van individuele criteria en zo het beste systeem voor hun eigen doeleinden te vinden.